Bonka Circus en pharma.be geven antwoord op de niet zo vaak gestelde vragen

De snelheid waaraan de Belgische farmasector innoveert is indrukwekkend. Dat maakt het voor dokters, apothekers en academici niet eenvoudig om mee te zijn met alle nieuwigheden. Via deze campagne neemt koepelorganisatie pharma.be mensen in de zorg- en farmaceutische sector mee in het laatste farma-nieuws.

In ons land stellen biofarmaceutische bedrijven meer dan 43.500 mensen direct tewerk. Samen met universiteiten, ziekenhuizen, onderzoekcentra en overheden werken zij aan baanbrekend onderzoek en innovatieve geneesmiddelen. In het buitenland heeft België niet voor niets de bijnaam van ‘Pharma Valley’. pharma.be vertegenwoordigt de sector, die bestaat uit zo’n 130 multinationals en kmo’s, en bevordert kennisdeling en samenwerking. Zo draagt het bij aan een zo goed mogelijke gezondheidszorg voor ons allemaal.

Gebrek aan kennis bij experten

We mogen best trots zijn op de rol die België speelt in de wereld van geneesmiddelen, medisch onderzoek en vaccins. Toch is er heel wat wantrouwen ten opzichte van de sector. “Dat wantrouwen komt in veel gevallen door een gebrek aan kennis,” zegt Jan Lammens, strateeg bij Bonka Circus. “Farmabedrijven zorgen niet bewust voor een tekort aan geneesmiddelen, waarna zij de prijs opschroeven en hun winsten maximaliseren. De prijs van een geneesmiddel alsook de terugbetaling ervan wordt bepaald door de ministers van Economie en Volksgezondheid. Zij worden daarbij geadviseerd door onafhankelijke experten. Eens je dat weet, verandert je perceptie. Daar spelen we op in.”

David Gering, Communications Director bij pharma.be: “Niet alleen het brede publiek maar ook mensen die in de sector werken, zoals dokters en professoren, hebben moeite om de veelheid aan informatie à la minute op te volgen. Dat is begrijpelijk, maar het wordt problematisch wanneer zij die foutieve of onvolledige informatie delen met patiënten of studenten. Met deze campagne richten we ons naar hen.”

Niet zo veelgestelde vragen

“We vertrekken vanuit de leefwereld van professionals en stellen vragen die hen aan het denken zetten,” zegt Iris Warnants, Senior Account Manager bij Bonka Circus. “Zo willen we hen nieuwsgierig maken naar het antwoord en hen tegelijkertijd fier maken om in de farmaceutische sector in België te werken.” ​

Fulya Toper, Senior Designer bij Bonka Circus, vult aan: “Omdat de vragen de eyecather van de campagne zijn, werken we met rustige achtergronden. De balans tussen tekst en beeld versterken we door 3D-renderingen van medische elementen te integreren. Ik voeg daar graag aan toe dat alle afbeeldingen tot stand zijn gekomen met behulp van AI-technologie.”

De campagne is te zien in affichage rondom ziekenhuizen. Online zetten we in op LinkedIn, Meta en Admoove om de doelgroep zo gericht mogelijk aan te spreken. Wanneer zij doorklikken of de qr-code scannen, kunnen zij dieper in het onderwerp duiken op de website van pharma.be.

De campagne rolt onder andere uit in outdoor media rond ziekenhuizen.

Klant: pharma.be ​ ​

Klant contact: David Gering, Anne-Sophie Doms & Denise Blockmans ​

Creatief Directeur: Jesse Vanophalvens

Creatives: Lennert Vedts & Barbara Dzikanowice