Bonka Circus en RadiOrg openen Wachtkamer in Brussel

Met 'De Wachtkamer' opent patiëntenkoepel RadiOrg het debat rond meer kwaliteitsvolle zorg voor 500.000 patiënten met een zeldzame ziekte

Naar aanleiding van de internationale ‘Rare Disease Day’ bezet de patiëntenkoepel RaDiOrg samen met Bonka Circus 3 dagen lang een wachtkamer op het stationsplein van Brussel-Centraal. Deze PR-actie staat symbool voor de meer dan 500.000 patiënten met een zeldzame ziekte die wachten op de juiste zorg. Passanten kunnen er patiënten en zorgverstrekkers in dialoog zien gaan met beleidsmakers over de onbeantwoorde noden die hun ziekte met zich meebrengt. De Wachtkamer heeft als doel zorg beleidsmakers te engageren om in samenspraak met patiënten én RadiOrg werk te maken van kwaliteitsvolle zorg voor mensen met een zeldzame ziekte.

Wachten op de juiste zorg

"De Wachtkamer staat symbool voor het jarenlange wachten op een concreet beleidsplan rond zeldzame ziekten. De metafoor van Wachtkamer trekten we door in alles:  typische wachtkamerposters communiceren onze actiepunten, de persmap werd vertaald in een WACHT-magazine en zelfs de speelhoek voor kinderen communiceert over onze boodschap. Op die manier benadrukken we dat het tijd is om samen in actie te schieten", vertelt Jesse Vanophalvens, Creatief Directeur bij Bonka Circus.

Meer dan enkel PR

"De campagne werd uitgewerkt in samenwerking met patiënten, patiëntenorganisaties, zorgverleners, zorginstellingen en de pharma. Allemaal stakeholders die de campagne mee ondersteunen en verspreiden via eigen kanalen.", vertelt Wim Michiels, accountmanager bij Bonka Circus.

Naast de fysieke uitwerking van de container werden er online en offline materialen opgemaakt in de vorm van een social video, social visuals, affiches, flyers, banners en website banners. Ook in deze materialen verwijzen we steeds naar het wachten en de gekende wachtkamer, een plaats waar patiënten met een zeldzame ziekte vaak veel tijd doorbrengen. Elke Belg kan virtueel mee wachten door een online petitie te ondertekenen. Zo kan elke Belg zijn steun betuigen voor de juiste zorg voor deze patiënten.

Klant: RaDiOrg
Klant contact: Eva Schoeters, Pascale Van Durme, Maria Barea, Stefan Joris