Bonka Circus en Unizo in Van Dale met ‘Winkelhieren’

‘Winkelhieren’ - de term die Bonka Circus voor Unizo bedacht om consumenten aan te sporen bewust te winkelen bij ondernemers van hier, is verkozen tot Van Dale-woord van het jaar 2019.

“Met Bonka Circus zetten we in op gedragsverandering die een positieve maatschappelijke impact teweeg brengt. Zoals bewust kiezen om meer te winkelen bij Belgische ondernemers. Als je dan een term kan lanceren die mensen dagelijks gebruiken om die gedragsverandering te benoemen, dan weet je dat je impact creëert. En daar is het ons met Bonka Circus om te doen. Dat is waar content with a purpose voor staat.”, zegt Bart Gielen, co-CD bij Bonka Circus.

De term 'Winkelhieren' en de bijhorende bewustmakingscampagne, werd voor het eerst gelanceerd in juni 2019 toen 5 iconische handelszaken tijdelijk hun deuren sloten om de gevolgen van niet lokaal winkelen zichtbaar te maken. Begin december kwam Bonka Circus met een tweede PR stunt op de Kunstberg in Brussel om 'Winkelhieren' in de eindejaarsperiode opnieuw onder de aandacht te brengen. Een gigantische dozenconstructie die '8 miljard' vormde, stelde mensen de vraag: Investeer jij liever in dozen uit het buitenland, of in jobs en mensen uit je buurt?

De 'Winkelhieren' campagne wordt verder via sociale media gevoerd en ondernemers, aangesloten bij Unizo, kregen ook een online toolkit om hun rol als Winkelhier uit te dragen.

Over Unizo

Unizo richt zich tot zelfstandige ondernemers, om ze maximaal kansen te geven.  Ze staan dicht bij hun markt, hun medewerkers en klanten. Het gaat dikwijls om gezins- en familiebedrijven van jonge eenmanszaak tot internationaal actieve groei-KMO's.

Over Bonka Circus

Bonka Circus maakt creatieve content met maatschappelijke meerwaarde. Bonka Circus en Unizo werkten reeds samen onder de koepel ‘Winkelhieren’. In juni lanceerden ze de term ‘winkelhieren’ door de gevolgen te tonen van niet kopen bij Belgische ondernemingen: vijf iconische ondernemingen kondigden (voor even) hun sluiting aan.

Bonka Circus werkte daarnaast reeds campagnes uit onder de noemer Beloofd! rond verkeersveiligheid voor de Vlaamse Stichting Verkeersveiligheid. Daarnaast hielpen ze De Standaard en Universiteit Antwerpen 50.000 CurieuzeNeuzen vinden voor het grootste burgeronderzoek naar luchtkwaliteit ooit. Ook organiseerden ze verbindende initiatieven zoals Straat Préféré voor Radio 2, en hielpen ze Aoste een voortrekkersrol op te nemen in de omslag naar een duurzamere vleesindustrie.

Het team

Klant: UNIZO
Klantencontact: Mien Gillis, Kim Mampaey
Strategisch directeur: Peter Verbiest