De VSV en Bonka Circus lanceren campagne rond afleiding binnen het Beloofd-project

Na een openbare aanbesteding heeft de VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde) het Leuvense Bonka Circus uitgekozen om tot eind 2018 de sensibiliseringscampagnes in opdracht van de Vlaamse overheid uit te werken. De afleidingscampagne is de tweede campagne van het project 'Beloofd!' waarbij Vlamingen worden opgeroepen de belofte – letterlijk – uit te spreken om geen gebruik te maken van hun smartphone tijdens het rijden. De campagne loopt net zoals de vorige langs de Vlaamse wegen, op de radio, op de parkings van de cinemacomplexen en op digitale en sociale media.

Beloofd!

Je smartphone gebruiken aan het stuur houdt levensgrote risico’s in. Niettemin geven maar liefst 2 op de 3 Vlaamse automobilisten toe dat ze tijdens het rijden wel eens berichtjes lezen of verzenden, of bellen met de gsm in de hand. 1 op de 6 doet dat zelfs zeer regelmatig. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van de VSV. Daarom lanceerden Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en de VSV op zondag 8 oktober 2017 de campagne die weggebruikers laat beloven om de gsm of smartphone aan de kant te laten tijdens het rijden.

De VSV voert van 16 oktober tot 12 november een affichecampagne langs de Vlaamse hoofdwegen. De affiche toont een bestuurder die zijn aandacht bij de weg houdt, met daarbij de slogan ‘Papa heeft beloofd niet te gsm’en als hij rijdt’ en de baseline ‘Beloof het ook op BELOOFD.be’. Verder is er een radiospot die duidelijk maakt dat één sms naar familie of vrienden je al kan afleiden in de wagen. Hen beloven dat je voortaan niet meer zal sms’en, mailen, appen of bellen tijdens het rijden, is een sterk signaal en kan je helpen om de daad bij het woord te voegen. De spotjes lopen vanaf 11 oktober op Radio 1, MNM, Studio Brussel en Q-music. Verder zijn er gerichte advertenties op sociale media en via populaire blogs.

De campagne kon alvast rekenen op een massale persbelangstelling afgelopen weekend. De teller van het aantal beloftes – zowel voor deze campagne als voor de campagne om kinderen altijd veilig vast te klikken in de wagen – staat momenteel al op meer dan 10.000.

Over VSV:

De VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde) is hét Vlaamse vormingscentrum over verkeer en mobiliteit dat wil bijdragen aan een duurzame en veilige samenleving door mensen kennis en inzicht bij te brengen in de verkeerskunde. Ze realiseert dat met een open geest, op een praktische en duurzame manier, en door met alle mogelijke partners samen te werken. De VSV werd per decreet opgericht door het Vlaams Parlement en voert projecten uit in opdracht van de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts.

Over Bonka Circus:

Bonka Circus bedenkt projecten met een maatschappelijk doel, bijvoorbeeld rond verkeersveiligheid onder de noemer Beloofd! voor de Vlaamse Stichting Verkeersveiligheid (VSV), rond taalactivatie met Vincent Kompany voor de Brusselse tewerkstellingstellingsdienst Actiris, voor Sensoa rond het ontkrachten van seksmythes in samenwerking met Vlaamse media, … Andere klanten zijn o.a. Play Sports, het Africamuseum in Tervuren en SOS Kinderdorpen.

Daarnaast wordt permanent ingezet op het ontwikkelen van straffe tv-programma’s, zoals op dit moment ‘Sturmtroopers’ en ‘Trix’ voor Ketnet. Eerder maakte Bonka Circus o.a. al ‘Typisch Mensen’, de ‘Schuur van Scheire’ en ‘Iedereen Duivel’ voor Eén.

Voor meer informatie:

• Peter Verbiest (Bonka Circus) : 0476 35 99 95