“DE SNELHEIDSLIMIET IS DE VEILIGHEIDSLIMIET” - BONKA CIRCUS EN VSV BRENGEN HET VERHAAL ACHTER EEN PROCES VERBAAL

9 op de 10 autobestuurders zijn er zich van bewust dat je bijdraagt aan veilig verkeer door je aan de snelheidslimiet te houden. Toch houdt een kwart van de automobilisten zich niet consequent aan die limiet, in de veronderstelling dat een beetje te snel rijden niet zo gevaarlijk is. In een pakkende campagne tonen de Vlaamse Stichting Verkeerskunde en Bonka Circus dat een beetje te snel wel degelijk te snel is.

DE SNELHEIDSLIMIET IS DE VEILIGHEIDSLIMIET

De snelheidslimieten zijn opgesteld met een goede reden: ze zorgen ervoor dat de veiligheid gegarandeerd blijft, zelfs wanneer je onverwachts moet stoppen. Hoe sneller je rijdt, hoe groter je stopafstand. Maar ook: hoe harder de klap wanneer je botst, en hoe kleiner de kans dat een slachtoffer het ongeval overleeft. Daarom is een beetje te snel dus ook echt te snel.

“Snelheidslimieten zijn er niet zomaar, ze hebben wel degelijk een gegronde reden. We willen dat bestuurders die limieten zien als een veiligheidslimiet waar ze steeds aandachtig voor moeten zijn. Wie zich aan de snelheidslimiet houdt, draagt automatisch bij tot minder ongevallen. Ook worden straten aangenamer en kunnen kinderen zich veilig in het verkeer begeven”  zegt Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit.

HET PROCES-VERHAAL ACHTER EEN PROCES-VERBAAL

Online en op radio brengen de VSV en Bonka Circus de emotionele getuigenis van Jeroen. Hij reed enkele jaren geleden 52 km/u waar de snelheidslimiet 50 km/u is. Een klein verschil dat de wereld van Jeroen helemaal overhoop haalde. Jeroen reed een fietser aan, die aan de gevolgen van het ongeval overleed.

Bart Gielen, Creatief Directeur van Bonka Circus: “In een emotionele video vertelt Jeroen zelf het proces-verhaal achter zijn proces-verbaal. Door te tonen dat achter elke kille, feitelijke beschrijving van een ongeval in een proces-verbaal ook een menselijk verhaal schuilgaat, wilt Jeroen tonen dat iedereen plots gereduceerd kan worden tot dader als je ‘gewoon maar een beetje te snel’ rijdt. Jeroen hoopt dat zijn moedige getuigenis er mee voor zal zorgen dat automobilisten zullen beseffen dat een klein beetje te snel, ook echt te snel is.”

Het proces-verhaal van Jeroen komt ook aan bod in een uitzonderlijk lange radiospot van 60 seconden. VSV en Bonka Circus kozen bewust voor een spotlengte die bewezen heeft een maximale emotionele impact te hebben op luisteraars. Automobilisten krijgen zo tijdens hun rit op de meest impactvolle manier het verhaal te horen van Jeroen, maar ook van Yves, een andere veroorzaker van een verkeersongeval.

EEN KLEIN BEETJE TE SNEL IS OOK TE SNEL

Die niet mis te verstane boodschap krijgen bestuurders langs de Vlaamse snelwegen en gewestwegen te zien op affiches die je naar de keel grijpen. Op de affiche kijkt een jongen je recht in de ogen wanneer hij onverwachts de weg oversteekt. Een situatie waarin een klein beetje te snel grote gevolgen kan hebben. Ook tankpistolen in alle tankstations zullen je aan die boodschap herinneren.

Op de campagnewebsite op Beloofd.be kan je ten slotte zelf ervaren dat een beetje te snel ook echt te snel is. Een handige tool toont hoe groot je stopafstand is en de impact op een slachtoffer bij verschillende snelheden.

De campagne kadert in het grotere koepelconcept Beloofd! waarmee de Vlaamse Stichting Verkeerskunde en Bonka Circus nu al enkele jaren bouwen aan veilig verkeer in Vlaanderen.

Klant: VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde)
Klant contact: Nele Bollen, Werner De Dobbeleer, Stijn D’Hondt, Tini De Smedt, Ingrid Geeraerd, Eddy Klynen

Creatief Directeur: Bart Gielen
Concept Creative: Jesse Vanophalvens, Luc Shih, Sven Van Hooydonck, Tom Galle, Sam Devriendt