Decathlon en Bonka Circus openen Quit Club: ’s werelds eerste 100% circulaire fitness.

Een gemiddeld Belgisch gezin heeft 160 euro aan ongebruikt sportmateriaal liggen. Vermenigvuldig dat cijfer met 5 miljoen gezinnen, en dat komt neer op 800 miljoen euro aan sportgerief dat nog perfect in orde is, een tweede kans verdient én iemand anders aan het sporten kan zetten. Decathlon engageert zich om dat ongebruikt sportmateriaal terug te kopen en een nieuwe bestemming te geven. Enter: ‘The Quit Club’: de eerste 100% circulaire fitness ter wereld.

De Quit Club start vanuit een leegstaand bedrijfspand van 500 m2 in Evere waar mensen hun fitnessmateriaal, ongeacht welk merk, kunnen terugbrengen. In ruil krijgen ze Decathlon-shoptegoed waarmee ze weer een andere sport kunnen ontdekken. Je kan ook gratis gaan sporten in de club en valt je oog op een tweedehands loopband of kettlebell, dan kan je die daar meteen kopen.

Creatief Directeur bij Bonka Circus Karel De Mulder: “Een sport retailer die mensen actief aanmoedigt om te stoppen met sporten: het lijkt misschien wat gek. Maar sport moet vooral leuk zijn. In deze campagne verheerlijken we quitters, maar zetten we hen ook aan om ongebruikt materiaal, terug te verkopen. Zo kunnen anderen er plezier aan beleven. De Quit Club is de enige fitnessclub waar niet alleen de sporters voortdurend in beweging zijn, maar ook de volledige inboedel.”

Michael d’Hooge, Content Leader bij Decathlon: “De Quit Club is voor Decathlon een project waar alles samenkomt: sport toegankelijker maken, zowel door de sportbeoefening ook echt aan te bieden als de lagere prijzen via een breder tweedehands aanbod, als de impact op de planeet te beperken.”

Ook in radio en OOH roept de campagne op om te ‘Stoppen met sporten’. De digitale campagne bevat zowel een influencer-luik als online video’s en ads die de online schattingstool van Decathlon op https://www.decathlon.be/nl/buyback-form promoten.

Decathlon-Buybackcampagne-VL-Radio-20s-Algemeen Joggen-261023.wav

Decathlon-Buybackcampagne-VL-Radio-20s-Algemeen Fietsen-261023.wav

Decathlon-Buybackcampagne-VL-Radio-10s-FitnessenPadel-261023.wav

Decathlon-Buybackcampagne-VL-Radio-10s-FietsenPingpong-241023.wav