Fairtrade zoekt samen met Bonka Circus naar hét koffie toostwoord.

Tchin, santé, schol, gezondheid … Uitspraken genoeg voor bij het aperitief. Maar een woord om te toosten bij de koffie? Dat hebben we niet. Fairtrade en Bonka Circus zoeken samen met Play Nostalgie en Classic 21 naar het ‘Fairtrade koffie toostwoord’. En daar kan jij bij helpen.

Fairtrade Belgium zet zich in voor producenten in Afrika, Azië en Zuid-Amerika. Het brengt verschillende stakeholders samen met als doel de wereldhandel rechtvaardiger en gelijker te maken. Wanneer jij koffie met het Fairtrade-label erop koopt, weet je dat koffieboeren daar een eerlijk loon voor krijgen.

Fairtrade Week

Van 4 tot 14 oktober is het Fairtrade Week. Fairtrade Belgium zocht een partner om daar een actie rond te houden. Het thema van dit jaar? Je raadt het al: koffie. “We waren gecharmeerd door de aanpak van Bonka Circus om op zoek te gaan naar het ‘Fairtrade koffie toostwoord’. Een woord dat nog niet bestaat, maar wel een plaats in onze woordenschat verdient,” zegt Augustin Ide, Head of Communication bij Fairtrade Belgium. “De actie is een kans om op een fijne manier de aandacht te vragen voor onze organisatie, en om het probleem van de oneerlijke koffiehandel op tafel te leggen.”

“Met het ‘Fairtrade koffietoostwoord’ doen we twee zaken,” gaat Karel De Mulder, Creatief Directeur bij Bonka Circus, verder. “Op fairtradekoffietoostwoord.be en avotrecafefairtrade.be zoeken we een woord waarmee we kunnen toosten bij een lekkere tas koffie. Daarnaast brengen we het gesprek op gang over oneerlijke koffiehandel en de actie die Fairtrade Belgium daartegen onderneemt.”

Faire gemeentes

De zoektocht naar het koffie toostwoord doet Fairtrade samen met hun Faire Gemeentes (voorheen Fairtrade Gemeente). Dat is een groep dorpen en steden die zich inzetten om op vlak van Fairtrade hun steentje bij te dragen. Zo delen gemeentes de campagne en roepen zij hun inwoners op om mee na te denken en te stemmen over het koffie toostwoord. Ze doen dit door een reeks van gepersonaliseerde posters en posts die ze op hun sociale kanalen kunnen uitdragen. Al het materiaal leidt om naar een campagnewebsite die de actie in de kijker zet. Er zijn intussen tientallen gemeentes die zich inschreven voor de actie en hun koffie toostwoord in de actieweek kenbaar gaan maken, en bij de lancering kwamen tijdens de eerste uren massaal veel woorden binnen.

Mediapartners

De zoektocht naar dat koffie toostwoord krijgt een stevige cafeïneboost van radiozenders Play Nostalgie en Classic 21. Als sluitstuk van de campagne houdt elke zender een live-uitzending waarbij het winnende woord in het Nederlands en Frans bekend wordt gemaakt. We kijken ernaar uit om met zijn allen onze tas koffie in de lucht steken om luid… ja, wat eigenlijk?... te roepen.

de oproep via PLAY Nostalgie

MP3 - 3.3 Mb