FIRM en Bonka Circus komen op voor zij die opkomen voor jou

Opkomen voor de mensenrechten is in veel delen van de wereld een riskante bezigheid.Maar niet in België, toch? Vergis je niet, ook in ons land is dat niet vanzelfsprekend. Het Federaal Instituut voor de Rechten van de Mens (FIRM) voert actie met steunborden om te benadrukken dat mensenrechten verdedigen óók een mensenrecht is.

Elke dag zetten duizenden mensen in België zich in voor de rechten van kinderen, mensen met een beperking, de LGBTQIA+-gemeenschap, vrouwen, mensen op de vlucht, ouderen … Kortom: voor de rechten van ons allemaal. Maar het broodnodige werk van deze mensenrechtenverdedigers staat onder druk.

Bedreigingen en intimidatie

Meer dan de helft van de mensenrechtenorganisaties in België krijgt te maken met intimidatie of agressie. Bijna een kwart kampt met juridische intimidatie, waarbij mensen ongegrond een rechtszaak aanspannen of daarmee dreigen. Ruim 1 op de 5 wordt geconfronteerd met lastercampagnes of werd getroffen door een gerichte cyberaanval, en bijna 1 op de 7 doet aan zelfcensuur als reactie op die druk.

Martien Schotsmans, directeur van het FIRM: “De psychologische impact op de werknemers en vrijwilligers van mensenrechtenorganisaties mogen we niet onderschatten. Mensen twijfelen over hun job en moeten voortdurend nadenken wat ze wel en niet zichtbaar doen of zeggen. Soms houden ze werk liever achter de schermen uit angst voor de reacties.”

Het gevoel er alleen voor te staan

“We spraken verschillende mensenrechtenverdedigers over de bedreigingen die zij of hun medewerkers te verduren krijgen. Ze vertellen erover alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Zij zetten zich volop in voor de rechten van anderen, maar zien daarbij hun eigen rechten over het hoofd,” zegt Jan Lammens, strateeg bij Bonka Circus. “Wat ook opviel, is dat zij soms het gevoel hebben dat er alleen voor te staan. Het zijn steeds mensen met extreme meningen die het luidst roepen, waardoor mensenrechtenverdedigers zich niet altijd gesteund voelen in hun strijd. Met deze actie willen we daar verandering in brengen.”

Actie met gedeelde steunborden

“Voor deze campagne zijn we vertrokken vanuit de deelcultuur. Er zijn deelfietsen, deelauto's, deel-streamingaccounts ... Waarom maken we geen deel-steunborden? Borden waarmee we het mogelijk maken voor voorbijgangers om het op te nemen voor de mensenrechtenverdedigers die het zo vaak opnemen voor hen,” vertelt Karel De Mulder, creatief directeur bij Bonka Circus.

De actie vond plaats op de Kunstberg in het centrum van Brussel. Daar kwamen verschillende mensenrechtenorganisaties samen om voorbijgangers en de aanwezige pers bewust te maken van de bedreigingen en intimidatie waarmee zij te maken krijgen. Naast de borden hangen er ook affiches in het straatbeeld en in stations over heel België.

Klant: Federaal Instituut voor de Rechten van de Mens (FIRM)

Klantcontact: Jolien Carnel, Pierre Charlot

Creatief Directeur: Karel De Mulder