HOTEL BONKA HELPT VLAANDEREN MET WAARDANWEL UIT DE RIOOLPUT.

Mag frituurolie in het toilet? Mag ik vochtige doekjes doorspoelen? Aquafin, AquaFlanders, de Vlaamse Milieumaatschappij en VLARIO lanceren WAARDANWEL: een campagne die de Vlaming poepsimpel leert wat er wel en niet in onze riolen hoort. WAARDANWEL stuurt aan op gedragsverandering. En da’s nodig. Want als de rioolput niet verstoord wordt door peuken, verfresten, kakzakjes en allerlei ander afval dat er niet thuishoort… Dan kunnen onze riolen doen wat ze moeten doen: overtollig regenwater afvoeren. En daar worden we allemaal beter van.

“Vlamingen zijn krakken in sorteren. Maar als het over de rioolput, gootsteen of toilet gaat, weten we niet wat we moeten doen. De spaghettisaus van vorige week wordt nog altijd vaker doorgespoeld dan dat ze in de groenbak belandt. Een extra stap is dus nodig.” zegt Carl Heyrman, directeur van AquaFlanders.

Wat veel mensen niet weten, is dat dit soort afval verkeerd verwerken voor grote problemen zorgt. Elk jaar lopen overal in Vlaanderen straten onder water door verstopte riolen. Dat brengt heel wat schade en kosten met zich mee. Het vrijmaken van publieke riolen loopt jaarlijks op tot minimaal 2,5 miljoen euro. En ook thuis worden de kosten op enkele miljoenen geschat. De initiatiefnemers stuurden een vliegende reporter naar enkele Vlaamse steden. De Vlaming gaf massaal toe: ze spoelen (bewust en onbewust) heel wat verboden zaken door het putje of de WC. ​ Tijd voor actie met WAARDANWEL.

WAARDANWEL LEGT POEPSIMPEL UIT WAT ER WEL EN NIET MAG

Via affiches en sociale media kom je te weten in welke reststroom hardnekkige rioolverstoorders als peuken, natte doekjes, kakzakjes, frituurolie,... wel thuishoren: bij het restvuil, het containerpark of het ophaalpunt. Twijfels? Check waardanwel.be, typ wat je wil weggooien en je krijgt meteen waar het naartoe moet. Zonder vochtige doekjes rond. ​

“We kennen de misverstanden en benoemen die in de campagne.” zegt Marjolein Weemans, directeur business development & innovatie bij Aquafin. “Vochtige doekjes zijn een oud zeer: 80% van de dichtgeslibde leidingen is daaraan te wijten. Maar daar houdt het niet op. Peuken bevatten schadelijke stoffen die tot 500 liter grondwater kunnen vervuilen en schadelijk zijn voor het waterleven.”

RECHTSTREEKS ONZE NATUUR IN

Een straatkolk is bedoeld voor de afvoer van overtollig regenwater van de straat. Nu we vaker te maken krijgen met hevige en aaneengesloten regenbuien moeten onze riolen en rioolkolken in topconditie zijn. ​

Wendy Francken, directeur van VLARIO: “Een straatkolk is geen vuilnisbak voor afval of afvalwater. Bij een gescheiden riolering voeren ze alleen regenwater af. Dat water gaat niet naar een rioolwaterzuiveringsstation, maar vloeit rechtstreeks door naar beken, rivieren en uiteindelijk de zee.”

SAMEN VOOR ZUIVER WATER

WAARDANWEL wordt gezamenlijk gedragen door Aquafin, AquaFlanders, de Vlaamse Milieumaatschappij en Vlario. Door krachten te bundelen streven de waterbedrijven, rioolbeheerders en rioolmaterzuiveraar gemeenschappelijke objectieven na. ​

Katrien Smet, woordvoerster van de Vlaamse Milieumaatschappij: “We willen dat regenwater in Vlaanderen wordt beschouwd als een waardevolle waterbron, dat de waterlopen niet verontreinigd worden en dat wateroverlast voorkomen wordt door verstoppingen van riolen te vermijden. De impact die afval hierop heeft, is gigantisch. Daarom lanceren we WAARDANWEL: een gemeenschappelijke sensibiliseringscampagne om de hoeveelheid afval in regen- en afvalwaterafvoer drastisch te verminderen.”

URL'S Video's:

Klant: Aquafin, AquaFlanders, de Vlaamse Milieumaatschappij en Vlario