Klimaatcoalitie & Bonka Circus roepen op tot klimaatmars op 3 December in Brussel

Op 3 December organiseert de Klimaatcoalitie de Klimaatmars en met de hulp Bonka Circus roepen ze iedereen op om mee door de straten van Brussel te stappen. Elke tiende van een graad telt als het op de opwarming van de aarde aan komt. Of het nu zorgt voor meer gelijkheid, betere jobs, meer biodiversiteit, een betere lucht of meer toekomst, elke tiende van een graad telt voor iedereen en samen willen Klimaatcoalitie en Bonka Circus iedereen aanzetten tot een collectieve inspanning. ​

Dat elke tiende van een graad telt, maakte het “Emissions Gap Report” van het milieubureau van de Verenigde Naties in aanloop naar de COP28-klimaatconferentie nog maar eens pijnlijk duidelijk. In 2015 werd in Parijs afgesproken om de opwarming van de aarde “ruim onder de 2 graden en liefst anderhalve graad” te houden, maar volgens het rapport van de VN gaan we wereldwijd richting een opwarming van 2 tot 3 graden Celsius in 2030. En toch heeft het meer dan ooit zin om inspanningen te doen. Zelfs als we er niet in slagen om de opwarming van de aarde te beperken tot anderhalve graad, moeten we met z’n allen inspanningen leveren om deze zo laag mogelijk te houden. Elke tiende van een graad telt!

Voor iedereen, ongeacht je rol in de samenleving kan elke tiende van een graad een verschil maken. Nu. Niet morgen. Vandaar dat de Klimaatcoalitie, een nationale vzw die een 100-tal organisaties verenigt rond het thema klimaat-rechtvaardigheid, op 3 december om 12h iedereen verzamelt aan het Noordstation in Brussel voor de Klimaatmars die om 13h start. Via posters, social video’s en heuse flyeracties worden mensen aangespoord om er op 3 december bij te zijn en mee te ijveren voor elke tiende van een graad minder opwarming van de aarde.

Dit belangt iedereen aan, vanuit verschillende eigen verhalen. Elke 0,1° minder betekent voor de ene meer biodiversiteit, voor de andere meer jobs en voor nog iemand anders meer gelijkheid. Die verscheidenheid aan verhalen werd gebundeld in vijf verschillende insteken die doorheen de campagne terugkwamen:

• Elke 0,1°C minder = meer biodiversiteit
  • Elke 0,1°C minder = meer gelijkheid
  • Elke 0,1°C minder = betere jobs
  • Elke 0,1°C minder = betere lucht
  • Elke 0,1°C minder = meer toekomst

Op deze manier maken we “Elke 0,1°C minder” concreet en wordt het voor iedereen duidelijk wat dit kan betekenen. Bovendien kan iedereen, naast deze vijf voorbeelden, hun eigen uitwerkingen maken en zich zo vanuit hun eigen verhaal achter de boodschap scharen.

“Om zo veel mogelijk organisaties en mensen achter deze meer dan ooit belangrijke thematiek te krijgen was het zaak om een krachtige én tegelijkertijd flexibele boodschap te brengen”, aldus Jaron Verscheure, Account Executive bij Bonka Circus. “Of je je nu inzet voor elke tiende van een graad om zo minder armoede, meer biodiversiteit, betere jobs of wat dan ook te bereiken, iedereen kan vanuit hun eigen verhaal hun schouders zetten onder “Elke tiende van een graad telt!.”

Via een applicatie kan iedereen namelijk aan de slag gaan met het basisdesign en er zo hun eigen invulling aan kunnen geven waarmee ze op 3 december door de Brusselse straten kunnen trekken.

John Dams, coördinator bij Klimaatcoalite, kijkt alvast erg uit naar alle affiches op zondag 3 december. “De Klimaatcoalitie verenigt 100 leden, die zich allemaal zorgen maken over de klimaatcrisis. Van de vakbonden tot de jeugdbewegingen, van de natuurliefhebbers tot armoedebewegingen. Samen met Bonka Circus hebben we in deze campagne de ruimte kunnen geven aan iedereen om zijn eigen motivatie en bezorgdheden in de verf te zetten. Via de website kan elke deelnemer zijn eigen affiche maken en zo zijn eigen reden om mee te stappen duidelijk maken.” Zo betekent “Elke 0,1°C minder” meer toekomst voor jongeren voor Globelink vzw en gezondere bossen voor BOS+.

Op zondag 3 december om 13h (start aan Noordstation) start de Klimaatmars in Brussel om zo samen op te roepen tot een collectieve inspanning om de opwarming van de aarde te beperken, want elke tiende van een graad telt. Afspraak 3 December in Brussel? Tot dan!

NL:

FR: