Sensoa en Bonka Circus ontkrachten ook in 2018 seksmythes

In 2017 lanceerde Bonka Circus de eerste campagne waarin 6 hardnekkige seksmythes ontkracht werden. Afgelopen weken waren de 6 volgende mythes aan de beurt, via een campagne op sociale media, in samenwerking met influencers. Via redactionele aandacht zorgden we ervoor dat Sensoa midden in het debat stond.

‘Iedereen heeft het voor zijn twintigste eens gedaan’

Wim Oosterlinck gaf op Q music de voorzet op 14 september en ontkrachtte deze eerste mythe alvast door op te radio te openbaren dat hij 24 was toen hij het voor de eerste keer gedaan heeft. VTM Nieuws en VRT NWS pikten hierop in en openden hiermee het debat over de andere mythes. Telkens werd doorverwezen naar de website seksualiteit.be waar voor elke mythe informatie te vinden is die de mythe ontkracht.

Opvallend ook: verschillende invloedrijke vrouwen drukten hun stempel op de campagne. ‘Het belangrijkste is dat de man klaarkomt’, een hardnekkige seksmythe waar moedig op ingepikt werd door een aantal vrouwen waaronder Nathalie Leblanc met een column in Knack en Goedele Liekens. De dames van Emoshit waren verrassend eerlijk en ontkrachtte drie mythes in één klap in hun online blog.

Ook Yentl Ceuppens lichtte een tipje van de sluier over haar ervaringen onder de lakens. In een intieme blogpost op haar website kan je haar openhartigheid lezen over de mythe ‘aan pijn bij het vrijen is niets te doen’.

Oprichter van Fille Folle, Ilona Lodewijckx, zette een samenwerking met Sensoa op poten en zal komende weken nog op alle zes de mythes uitgebreid in gaan. Dit met als doel de tienermeisjes waarop ze focust geruststellende woorden aan te bieden in deze context.

Ook jongerenwebsite Tagmag maakte een video waarin ze de 6 mythes laten ontkrachten door jongeren. Vaderklap gaf zijn visie op de mythe 'jongens zijn de jagers, meisjes de prooi'

Dat seks hebben met hiv wél kan, werd door ex hiv - patiënt Tim Van De Putte toegelicht bij de Madammen op Radio 2. En ook Radio 1 schonk aandacht aan deze mythe, professor Linos Vandekerckhove kwam toelichten wat ondetecteerbare virale lading precies inhoudt in Nieuwe Feiten bij Lieven Vandenhaute.

Jongerenzender MNM op hun beurt polste in Generation M naar de mening van jongeren over de mythes 'Jongens zijn de jagers, meisjes de prooi' en 'het belangrijkste is dat de man klaarkomt'.

Benedikte van Eeghem schreef een opinie op VRT NWS waarin ze de seksmythecampagne aangrijpt om het gesprek over seks aan te gaan met haar kinderen .

De campagne mocht ook op heel wat aandacht rekenen van de geschreven pers, oa HLN, NINA, Dag Allemaal, De Standaard, Het Nieuwsblad, Knack, De Morgen, Flair, Goed Gevoel, en Het Belang Van Limburg schreven over de seksmythes.

Over Sensoa:

Sensoa is het Vlaams expertisecentrum voor seksuele gezondheid. Sensoa werkt aan het voorkomen van risico's op ongeplande zwangerschap, seksueel grensoverschrijdend gedrag, seksueel overdraagbare aandoeningen en hiv. Seksuele gezondheid betekent daarnaast ook: ervoor ijveren dat seks altijd vrij is van dwang, discriminatie en geweld én aandacht hebben voor de plezierige en aangename kanten van seksualiteit. Sensoa is een dynamische organisatie, die niet enkel reageert, maar ook anticipeert op toekomstige ontwikkelingen. Om hun doelstellingen te realiseren, trachten ze zoveel mogelijk samen te werken met externe partners. Evidence based werken is daarbij essentieel.

Over Bonka Circus:

Bonka Circus bedenkt projecten met een maatschappelijk doel, bijvoorbeeld rond verkeersveiligheid onder de noemer Beloofd! voor de Vlaamse Stichting Verkeersveiligheid (VSV), rond taalactivatie met Vincent Kompany voor de Brusselse tewerkstellingstellingsdienst Actiris, met CurieuzeNeuzen rond de bewustwording van de luchtkwaliteit… Andere klanten zijn oa. Karel de Grote Hogeschool, Play Sports, het Africamuseum in Tervuren en SOS Kinderdorpen.

Voor meer informatie:

• Annelies Mommen (Bonka Circus) : 0494 84 33 90