UGent en Bonka Circus kleuren het Gents Graffitistraatje wit: want soms moet je met een wit blad beginnen om tot nieuwe inzichten te komen

De openingscampagne voor het GUM, het nieuwe Gents Universiteitsmuseum, heet je welkom in het hoofd van de wetenschapper.

Het bontgekleurde Gents Graffitistraatje plots hagelwit? Met deze PR-stunt trapten de UGent en Bonka Circus de grootschalige openingscampagne voor het GUM af, het museum dat opent op 21 maart. Ze werkten een campagne uit die het cliché van de ontastbare, alwetende wetenschapper doorbreekt. Want wetenschap is een denkproces, van vallen en opstaan, van twijfel en verbeelding. En soms moet je met een wit blad beginnen om tot nieuwe inzichten te komen. Net als Pythagoras, die tegen alle overtuigingen van zijn tijd in, durfde denken dat de aarde rond was. En geen platte schijf.

Gisterennamiddag werd er in het Graffitistraatje al meteen invulling gegeven aan dat wit blad. Een graffiti jam schonk het straatje volledig terug aan de kunst, en het zal elke minuut meer vullen met tekeningen en straatkunst. Zowel het wit schilderen als de graffiti jam gebeurde met de hulp en de steun van de lokale street art scene (Wallin).

“Voor de openingscampagne van het GUM kozen we voor een koepelconcept: ‘Welkom in het hoofd van de wetenschapper’,” legt Bart Gielen, Creatief Directeur bij Bonka Circus, uit. Gen Z, onze doelgroep, haat herkauwen. Daarom kozen we niet voor ‘one big creative idea’, maar voor één centrale gedachte. Geïnspireerd door de collectiestukken in het museum rolden we een campagne met enorm veel variatie uit, die spannend en verrassend blijft, iedere keer weer. Gisteren was dat het wit schilderen van dit Graffitistraatje, maar evengoed de boeklancering van de directeur van het GUM, Marjan Doom, of de blanco social media kanalen van UGent en GUM sympathisanten. En volgende week geven we de sturende gedachte ‘Welkom in het hoofd van de wetenschapper’ weer nieuwe invullingen.’

Met een boeklancering gaf Marjan Doom haar visies op wetenschap temidden van het toen nog witte Graffitistraatje. Het boek bestaat, op een inspirerende inleiding na, volledig uit witte bladzijden. Deze dagen de lezer uit om het boek verder af te werken met gedachten en bevindingen. Het boek wordt in 25.000 exemplaren verspreid naar alle Vlaamse scholen, naar universiteitsstudenten, in bibliotheek De Krook, via de Boekenjagers en op vele andere plaatsen.

Op socialemediakanalen werd het idee verder ondersteund door de medewerkers, studenten en sympathisanten van de UGent. Zij kleurden hun Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram en YouTube wit als ode aan de wetenschap en creëren zo een social white. Want… soms moet je met een wit blad beginnen om tot nieuwe inzichten te komen.

Vanaf volgende week wordt de campagne verder uitgerold: we houden je op de hoogte.

Klant: UGent
Klant contact: Michaël Mariën, Isabel Paeme, Laurens Beke, Fran Desmet, Annelies Vande Velde, Jochen Merlier
Strategisch directeur: Peter Verbiest
Strategisch planner: Marie Nackaerts