UGent en Bonka Circus verwelkomen jou in het hoofd van de wetenschapper.

‘Hoe maden en vliegen samen een moordzaak kunnen oplossen.’, ‘Hoe een parasiet in een octopus een penis werd.’, het zijn maar enkele  van de vele intrigerende stellingen die worden aangenomen in de campagne die Bonka Circus ontwikkelde voor de opening van het GUM, het nieuwe Gents Universiteitsmuseum. De verklaringen voor deze hersenkronkels vind je terug in online content en natuurlijk ook in het museum zelf, dat afgelopen zaterdag opende.

“Deze campagne is een nieuwe uiting binnen het koepelconcept: ‘Welkom in het hoofd van de wetenschapper’,” vertelt  Bart Gielen CD bij Bonka Circus. In maart maakten we een punt dat wetenschappers soms van een wit blad moeten beginnen om tot nieuwe inzichten te komen, door het Gentse graffitistraatje wit te schilderen. Nu tonen we de verrassende stappen die wetenschappers soms zetten om tot nieuwe inzichten te komen. Want het is bijvoorbeeld omdat Antoni Van Leeuwenhoek in de 17de eeuw gepassioneerd knutselde met glas dat we vandaag het coronavirus kunnen bestuderen met de meest geavanceerde microscopen die hun ontstaan hebben te danken aan de inzichten van Van Leeuwenhoek.

We laten mensen al buiten de museummuren ervaren wat er zich binnen het museum afspeelt. Hoe de ene hersenkronkel leidt tot een andere ontdek je dus niet alleen aan de van meer dan 800 objecten in het museum. Maar ook in outdoor media, print, online en PR. Ja hoor, we haalden het 19u-journaal.

Daarnaast ontwierpen we ook een unieke T-shirtcollectie: ‘Fauna der der lijken’. Die unieke collectie toont insecten die forensische onderzoekers vinden op een lijk. Zo proberen ze de sterfdatum te bepalen. Want elk insect heeft een favoriet moment om langs te komen. In het GUM vind je die insecten verzameld in het unieke object ‘Fauna der lijken’. De T-shirts kan je kopen in de museumshop. Niet alleen mooi, maar ook een fijne conversation starter. En dat is exact wat het museum wil doen: “Conversaties op gang trekken die op termijn leiden tot nieuwe inzichten.”, besluit Bart.

Het museum is tijdens de openingsmaand, oktober, gratis toegankelijk. Reserveer je bezoek via www.gum.gent

Klant: UGent
Klant contact: Michaël Mariën, Isabel Paeme, Laurens Beke, Fran Desmet, Annelies Vande Velde, Jochen Merlier, Marjan Doom
Strategisch directeur: Peter Verbiest