(VIDEO) Vincent Kompany en Abdel en Vrai geven les Nederlands aan Brusselse werkzoekenden

Als sluitstuk van de campagne ‘J'apprends le flamand avec Vincent’ gaf Rode Duivel Vincent Kompanyeen echte les Nederlands aan een klas Brusselse werkzoekenden. Hij deed dat aan de zijde van internetfenomeen Abdel en Vrai. De campagne van de Brusselse tewerkstellingsdienst Actiris en creatief bureau Bonka Circus motiveerde Brusselse werkzoekenden om een cursus Nederlands te vinden op hun maat, en zo hun kansen op een job te verdubbelen.

Het is een veelvoorkomende verzuchting bij Brusselse werkzoekenden: ze komen van een kale reis thuis na een sollicitatiegesprek omdat ze onvoldoende kennis van het Nederlands konden voorleggen. De cijfers liegen er dan ook niet om: voor ongeveer de helft van de vacatures in Brussel vragen werkgevers de kennis van meerdere talen. Voor 80% van die vacatures is kennis van het Nederlands noodzakelijk of wenselijk. Wil je als Brusselse werkzoekende dus je kansen op een job verdubbelen, moet je Nederlands leren.

“Si maintenant tu arrives à parler

un petit peu le néerlandais, c’est bingo!”

– Vincent Kompany motiveert zijn leerlingen tijdens zijn les Nederlands

Net als vorig jaar hielp Vincent Kompany ook dit jaar om die eenvoudige boodschap over te brengen naar Brusselse werkzoekenden. Hij kreeg daarbij de hulp van Brusselaar en internetfenomeen Abdel en Vrai.Op www.japprendsleflamandavecvincent.brussels kunnen werkzoekenden met eenvoudige vragenlijst een opleiding Nederlands vinden die helemaal bij hen past. Meer dan 7500 mensen gingen via die weg op zoek naar een opleiding.​

“Waar is dat feestje?!

Hier is dat feestje!”

– De leerlingen van Vincent en Abdel kennen meer Nederlands dan ze aanvankelijk dachten

Bovenop het vooruitzicht om hun kansen op een job te verdubbelen, kregen de werkzoekenden nog een extra motivatie om op zoek te gaan naar een opleiding: 11 van hen wonnen een les Nederlands gegeven door niemand minder dan Vincent Kompany en Abdel en Vrai zelf.In die les leerden de professor-voor-één-dag en zijn assistent de leerlingen onder andere dat een schaar niet hetzelfde is als een schaap, en dat het volkslied in het Nederlands de vorst bezingt, en niet la forêt. Ontdek de video hieronder.​

Over Actiris:

Actiris is de Brusselse gewestelijke dienst voor arbeidsbemiddeling. Als Brusselse openbare tewerkstellingsdienst is Actiris de centrale speler en leverancier van oplossingen voor de tewerkstelling in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Actiris concentreert zijn actie en middelen rond twee opdrachten: het garanderen van de matching tussen werkgevers en werkzoekenden en het organiseren van de doorstroming naar werk.​

Over Bonka Circus:

Bonka Circus maakt creatieve content met een maatschappelijke meerwaarde. Dat doen ze bijvoorbeeld voor de Vlaamse Stichting Verkeersveiligheid (VSV) met het project Beloofd! en Last Night A DJ Saved My Life, voor Sensoa, waarmee ze seksmythes de wereld uithielpen, of met CurieuzeNeuzen, waarbij ze hielpen om de luchtkwaliteit in Vlaanderen in de kaart te brengen. Andere klanten zijn oa. Karel de Grote Hogeschool, Play Sports, het AfricaMuseum in Tervuren en SOS Kinderdorpen.

Client: Actiris

Client contact: Marc Njeim, Jordi De Beule, Anthony Botta, Sander Laridon, Gregor Chapelle, Caroline Mancel

Strategic Director: Peter Verbiest

Creative Director: Vincent Jansen