VSV en Bonka Circus doen eerste slaperigheidstest ooit op Vlaamse wegen in preventiecampagne tegen slaperig rijden

Een op de drie autobestuurders rijdt tijdens late rit in zijn/haar “biologische nacht”

Wie late ritten rijdt, loopt een groot risico om slaperig achter het stuur te zitten. De VSV en Bonka Circus organiseerden in december de eerste slaperigheidstest ooit in het verkeer. Daaruit bleek dat één op de drie bestuurders tijdens een late rit in zijn of haar “biologische nacht” rijdt: het moment dat je lichaam aangeeft te moeten slapen. Dat leidt tot 30% meer risico om betrokken te raken bij een ongeval. Koffie, gevolgd door een powernap van 15 minuten, is de enige oplossing om alertheid tijdens late ritten te boosten. Dat inzicht vormt de basis voor de campagne, die vanaf 3 februari in heel Vlaanderen wordt gevoerd.

“Iedereen weet dat slaperigheid achter het stuur gevaarlijk is. Maar nooit eerder werd er op Vlaamse wegen een grootschalig onderzoek tijdens late ritten gedaan.” legt Vincent Janssen, Creatief Directeur bij Bonka Circus, uit. “Daarom organiseerden we de eerste slaperigheidstest ooit op Vlaamse wegen. 382 vrijwillige bestuurders deden mee: een speekseltest en een vragenlijst brachten inzicht in het biologische slaapritme.”

De resultaten zijn opvallend: Bij 1 op de 3 autobestuurders (33%) gaf het melatoninegehalte aan dat ze reden in hun “biologische nacht” – de periode waarin hun lichaam aangeeft dat ze eigenlijk zouden moeten slapen. Na middernacht liep dit aandeel zelfs op tot 50%. Dit heeft een negatieve invloed op de veiligheid: bestuurders die tijdens hun “biologische nacht” rijden, lopen 30% meer risico om in een ongeval betrokken te raken. Vlaams Minister van Mobiliteit Lydia Peeters “Deze cijfers tonen nog maar eens aan dat slaperigheid achter het stuur een onderschat probleem is. Zeker tijdens late ritten: een aanzienlijk deel van de bestuurders is onderweg terwijl ze eigenlijk zouden moeten slapen. Daarom is het beter om late ritten te vermijden als je kan.”

Uit de resultaten van de test konden slaapexperten van Chrono@Work profieltypes bepalen die iedere Vlaamse bestuurder inzicht verschaft in het eigen slaapritme. Op beloofd.be kunnen bestuurders aan de hand van een vragenlijst de eigen "biologische nacht" berekenen, én inzicht krijgen in wanneer ze rijden best vermijden. Indien je op dat moment toch op de baan moet, kan je best eerst koffie drinken, gevolgd door een powernap van 15 minuten. Experten stellen dat dat het enige is het dat op zo’n momenten effectief slaperigheid bestrijdt.

Vlamingen krijgen deze boodschap mee via baanaffiches langs de autostraden en gewestwegen, tankpistolen in Vlaamse tankstations en via digitale schermen op eventlocaties zoals bv. Lotto Arena.

Op sociale mediakanalen zoals Instagram, Facebook en Youtube wordt de campagne verder ondersteund door video’s die de slaperigheidstesten en de resultaten ervan in beeld brengen.

Influencers zoals Frances Lefebure en Charlotte Leysen ontvingen een powernap kit met een mug en een slaapmasker, zodat ze zelf de juiste tools in de wagen hebben.

Om slaperigheid achter het stuur bij (lange) ritten te voorkomen, is 8 uur nachtrust nog steeds de norm. Hier voerden de VSV en Bonka Circus reeds campagne rond in 2018.

Over de VSV en Bonka Circus

De VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde) streeft er naar om de verkeersveiligheid te verbeteren. Ze streven naar een ongevallenvrij systeem, zonder het mobiliteitsaspect uit het oog te verliezen.

Aangezien Bonka Circus projecten creëert waarbij gedragsverandering centraal staat, is het niet zo vreemd dat VSV en Bonka Circus elkaar vonden. In het verleden lanceerden ze al samen met VSV ‘Beloofd’ , maar ook ‘Last Night A DJ Saved My Life’, waarmee ze Vlamingen een trucje gaven om een veilige volgafstand in de wagen in te inschatten.

Client: VSV - Vlaamse Stichting Verkeerskunde
Client contact: Nele Bollen, Ingrid Geeraerd, Stijn D’Hondt, Tini De Smedt