VSV en Bonka Circus laten chauffeurs "Last Night A DJ Saved My Life" zingen

Vanmorgen lanceerde de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) hun nieuwe sensibiliseringscampagne rond veilige volgafstand. Uit onderzoek blijkt dat meer dan 1 op de 2 autobestuurders het gevoel hebben dat hun achterligger te dichtbij rijdt. Nochtans is er een heel eenvoudige verkeersregel die zegt dat 2 seconden een veilige volgafstand is.

Om dit tastbaar te maken bedacht Bonka Circus in opdracht van de VSV een simpel trucje, in de vorm van de 80’s klassieker van Indeep “Last Night A DJ Saved My Life”.

Als de wagen die voor je rijdt een duidelijk punt (bv een brug of verkeersbord) passeert, begin je de zin “Last Night A Dj Saved My Life” te zingen. Als je volledig uitgezongen bent op het moment dat jij dat punt passeert, dan houd je voldoende volgafstand. Als je nog niet uitgezongen bent, dan moet je nog iets meer afstand nemen tov je voorligger.

Peter Van de Veire, bekend van oa. MNM en “Steracteur Sterartiest”, helpt de VSV om deze regel bij de Vlaming ingeburgerd te krijgen. In een social video doet hij de test met enkele chauffeurs, terwijl op de achtergrond een live band het nummer speelt. Daarnaast is Peter ook te horen in radiospots op Radio 1, Radio 2, MNM en Studio Brussel. Traditiegetrouw wordt de campagne versterkt met affiches die gedurende 4 weken langs autosnelwegen en gewestwegen hangen.

Om deze geïntegreerde campagne compleet te maken heeft Agentschap Wegen en Verkeer uitzonderlijk de toestemming gegeven om op 2 autosnelwegen, de E40 in Erpe-Mere (richting Brussel) en de E19 in Machelen (richting Antwerpen), een tijdelijke wegmarkering aan te brengen, met de zin “Last Night A DJ Saved My Life”. De woorden uit deze zin werden zo aangebracht dat ze samen een veilige volgafstand tonen bij een snelheid van 120 km/u.

Over VSV:

De VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde) is hét Vlaamse vormingscentrum over verkeer en mobiliteit dat wil bijdragen aan een duurzame en veilige samenleving door mensen kennis en inzicht bij te brengen in de verkeerskunde. Ze realiseert dat met een open geest, op een praktische en duurzame manier, en door met alle mogelijke partners samen te werken. De VSV werd per decreet opgericht door het Vlaams Parlement en voert projecten uit in opdracht van de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts.

Over Bonka Circus:

Bonka Circus bedenkt projecten met een maatschappelijk doel, bijvoorbeeld rond verkeersveiligheid onder de noemer Beloofd! voor de Vlaamse Stichting Verkeersveiligheid (VSV), rond taalactivatie met Vincent Kompany voor de Brusselse tewerkstellingstellingsdienst Actiris, voor Sensoa rond het ontkrachten van seksmythes in samenwerking met Vlaamse media, … Andere klanten zijn oa. Karel de Grote Hogeschool, Play Sports, het Africamuseum in Tervuren en SOS Kinderdorpen. Daarnaast wordt permanent ingezet op het ontwikkelen van straffe tv-programma’s, zoals op dit moment ‘Sturmtroopers’ en ‘Trix’ voor Ketnet. Eerder maakte Bonka Circus o.a. al ‘Typisch Mensen’, de ‘Schuur van Scheire’ en ‘Iedereen Duivel’ voor Eén.

Voor meer informatie:

Peter Verbiest (Bonka Circus) : 0476 35 99 95

Werner De Dobbeleer (VSV) : 0477 20 62 28

Credits:

Client: Vlaamse Stichting Verkeerskunde

Client contact: Nele Bollen, Ingrid Geeraerd, Werner De Dobbeleer, Eddy Klynen

Strategic Director: Peter Verbiest

Creative Director: Vincent Jansen

Creative Team: Simon Willems (AD), Jesse Vanophalvens (Copy)

Project Managers: Bram Vandenbroeck, Kristof Debacker

Producer: Olivier Smets