VSV en Bonka Circus testen slaperigheid bij automobilisten

Maar liefst 5 op 6 proefpersonen schat slaperigheid achter het stuur fout in

De Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) lanceerde onlangs hun nieuwe sensibiliseringscampagne rond slaperigheid. Op basis van internationaal onderzoek ligt slaperigheid aan de basis van ongeveer 20% van alle ernstige verkeersongevallen. Het grote probleem is dat slaperigheid achter stuur namelijk vaak veel eerder optreedt dan bestuurders zelf kunnen inschatten. Bonka Circus deed de test met 6 automobilisten.

Om de problematiek van slaperigheid achter het stuur duidelijk te maken heeft Bonka Circus in opdracht van de VSV en in samenwerking met Johan Verbraecken, slaapexpert van het Slaapcentrum UZ Antwerpen en Tom Brijs, verkeersexpert van het Instituut voor Mobiliteit (IMOB), een wetenschappelijk experiment uitgewerkt waarbij 6 proefpersonen een lange rit maken in een rijsimulator. Deze lange rit was vergelijkbaar met het rijden naar een vakantiebestemming tijdens de avond of nacht na een doorsnee werkdag.

Via meetapparatuur werden de oog- en hersenactiviteit van de deelnemers gemeten.  Tijdens de rit werden daar bovenop hun snelheid, slingergedrag en het overschrijden van de witte kantstreep van de weg geobserveerd.

"Het was merkwaardig vast te stellen dat alle deelnemers een flink stuk bleven doorrijden ondanks het feit dat uit hun hersenactiviteit en rijgedrag veel vroeger bleek dat er sprake was van slaperigheid en een verminderde rijprestatie. Er was bijgevolg sprake van een overschatting van het eigen kunnen en een onderschatting van het werkelijke verkeersveiligheidsrisico.” aldus Johan Verbraecken (UZA) en Tom Brijs (IMOB).

Het is dus als bestuurder zeer moeilijk om zelf aan te voelen wanneer men te slaperig is om te rijden, de enige oplossing is om vooraf voldoende te slapen. “Heb je een lange rit voor de boeg? Slaap dan eerst 8 uur.

Tot en met 5 augustus zal deze boodschap prijken langs de Vlaamse wegen.  Om de vakantiegangers verder te sensibiliseren werd er gekozen voor radio.  Een mix van 20” en 10” spots, een redactionele integratie bij de verkeersberichten van Studio Brussel, MNM en Radio 1 en tot slot een activatie met Plage Préférée van Radio 2.

De vrijwilligers van VSV zullen aan de kust en op snelwegparking bij de drukke vakantie uittochten de reizigers de noodzakelijke tips meegeven om veilig met de wagen op vakantie te vertrekken.  En voor diegenen die niet uitgeslapen waren voor ze vertrokken werden er specifieke Powernap parkeerplaatsen voorzien op een paar Texaco snelwegparkings.

Over VSV:

De VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde) is hét Vlaamse vormingscentrum over verkeer en mobiliteit dat wil bijdragen aan een duurzame en veilige samenleving door mensen kennis en inzicht bij te brengen in de verkeerskunde. Ze realiseert dat met een open geest, op een praktische en duurzame manier, en door met alle mogelijke partners samen te werken. De VSV werd per decreet opgericht door het Vlaams Parlement en voert projecten uit in opdracht van de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts.

Over Bonka Circus:

Bonka Circus bedenkt projecten met een maatschappelijk doel, bijvoorbeeld rond verkeersveiligheid onder de noemer Beloofd! voor de Vlaamse Stichting Verkeersveiligheid (VSV), rond taalactivatie met Vincent Kompany voor de Brusselse tewerkstellingstellingsdienst Actiris, voor Sensoa rond het ontkrachten van seksmythes in samenwerking met Vlaamse media, met CurieuzeNeuzen rond de bewustwording van de luchtkwaliteit… Andere klanten zijn oa. Karel de Grote Hogeschool, Play Sports, het Africamuseum in Tervuren en SOS Kinderdorpen.

Voor meer informatie:

Peter Verbiest (Bonka Circus): 0476 35 99 95

Werner De Dobbeleer (VSV): 0477 20 62 28

Credits:

Client: VSV
Client contact: Nele Bollen, Ingrid Geeraerd, Werner De Dobbeleer, Stijn Dhondt, Eddy Klynen
Strategic Director: Peter Verbiest
Creative Director: Vincent Jansen
Creative Team: Simon Willems (AD), Jesse Vanophalvens (Copy)
Project Managers: Julie Proesmans, Kristof Debacker
Producer: Kristof Debacker