VSV EN BONKA CIRCUS ZORGEN VOOR PRIMEUR EN ZETTEN TELECOMPROVIDERS IN AUTOMODUS

CEO’S VAN TELECOMPROVIDERS ROEPEN OP OM IN AUTOMODUS TE GAAN

Ongeveer de helft van de Vlaamse automobilisten geeft toe wel eens een bericht te lezen tijdens het rijden. En maar liefst 8 op de 10 Vlamingen wil minder gsm’en achter het stuur. Om hen daarbij te helpen bedacht Bonka Circus een vervolgcampagne op de automodus-campagne van vorig jaar. Dit jaar liet het Leuvense bureau de oproep vertrekken vanuit alle telecomproviders. Zo verzamelden ze alle CEO’s voor een duidelijke boodschap: Wees zo smart als je phone. Ga in automodus vóór je rijdt.

“Vorig jaar lanceerden we de term ‘automodus’ en dit jaar willen we die nog verder installeren”, vertelt Vincent Jansen, Creatief Directeur bij Bonka Circus. “Door de telecomproviders – en meer nog: hun CEO’s – te laten oproepen om de smartphone eens niet te gebruiken, geven we écht een krachtig signaal. En het is meer dan louter een signaal, want de providers tekenen ook zelf het automodus-charter en zetten de eigen kanalen in om elk in hun eigen gekende stijl op te roepen om steeds in automodus te rijden”, aldus de Creatief Directeur.

Baanaffiches in de stijl van telecomproviders
In de campagne staan – zoals in alle VSV-campagnes – de baanaffiches langs snel- en gewestwegen centraal. Die werden voor de gelegenheid opgemaakt in de alom gekende stijl van de verschillende telecomproviders. Zo roepen ze elk op hun eigen manier op om in automodus te rijden.

6 telecomproviders, 4 CEO’s, 1 boodschap
De boodschap op die baanaffiches wordt ondersteund door een video waarin alle CEO’s samen beloven om steeds in automodus te rijden. Bovendien roepen ze alle smartphonegebruikers op om hetzelfde te doen. Want elke seconde die je op je smartphone kijkt, is een seconde te veel. De video sluit af met de toepasselijke lijn:  Wees zo smart als je phone. Ga in automodus vóór je rijdt.

Die lijn loopt ook als rode draad door de hele campagne. In radio, op social, op tankpistolen, in POS en andere kanalen van telecomproviders komen we meer te weten over de verschillende ‘automodi’: Smartphone op stil, op ‘niet storen’ of buiten handbereik.

Automodus-jingle als prikkel tot gedragsverandering
De radiospots worden ondersteund door een automodus-jingle op de tonen van 'Falco - Rock Me Amadeus'. Op deze manier installeren we een auditieve prikkel, die je je bijzonder snel eigen maakt. Zodat mensen er nog gemakkelijker aan denken om in automodus te gaan als ze achter het stuur kruipen.

Over de VSV en Bonka Circus
De VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde) streeft er naar om de verkeersveiligheid te verbeteren. Ze streven naar een ongevallenvrij systeem, zonder het mobiliteitsaspect uit het oog te verliezen.

Aangezien Bonka Circus projecten bedenkt met een maatschappelijk doel is het niet zo vreemd dat VSV en Bonka Circus elkaar vonden. Zo introduceerden ze samen al ‘Beloofd’ en gaven we Vlamingen een trucje om hun volgafstand in de wagen in te schatten en motorrijders beter te spotten met ‘Last Night a DJ Saved My Life’ en ‘Kijken Kijken’. Daarnaast werkt het bureau ook rond taalactivatie met Vincent Kompany voor Actiris, de Brusselse tewerkstellingsdienst. Ze ondersteunden De Standaard bij CurieuzeNeuzen en de verkiezingscampagne 05/26. Sensoa wordt dat weer geholpen bij het ontkrachten van de vele seksmythes. En organiseren ze verbindende initiatieven, zoals de Droomreis en Straat Préféré, voor Radio 2. Onlangs moedigden ze iedereen aan om te 'Winkelhieren' voor UNIZO. Andere klanten zijn oa. Karel de Grote Hogeschool, het Africamuseum in Tervuren, SOS Kinderdorpen en OVAM.

HET TEAM Client: VSV- Vlaamse Stichting Verkeerskunde - Client contact: Werner Dedobbeleer, Nele Bollen, Stijn Dhondt - Strategisch directeur: Peter Verbiest - Creatief Directeur: Vinne Jansen - Creative team: Jesse Vanophalvens (Copy), Simon Willems (Art Director) - Account manager: Julie Proesmans - Project manager: Kristof Debacker - Design: Stijn Van Doorslaer - Reporter: Stijn Van Hemelrijck - Montage: Medialife - Audio: Sonhouse - DTP: Karandassche - Social: SoBuzzy - PR: LEWIS

VSV_Automodus_Video

MP4 - 63 Mb